tisdag 10 juni 2014

Olmås hummermacka med gris.

Idag är det över 30 grader varmt i Sjöstaden. Hur man än resonerar är det varmt på riktigt. Missförstå mig rätt, jag klagar inte. Jag tycker att det är ganska skönt med värmen. Däremot är man kanske inte så sugen på Boeuf Bourguignon med ett stort glas rött en dag som denna. Ett smørrebrød kanske kan funka? Ett gott med hummer och bacon på? Mmm, just det, och ett glas iskall rosé. Jorå serru, det kan gå ner i värsta fall.

Om Martin Picard (googla!) kan servera grishuvud med hummer så kan väl jag göra en macka med hummergegga och bacon? Det var i alla fall så jag tänkte. Det blev inte så dumt.
Den här hummern vill helst av allt boxas. Man ser hur den liksom tar spjärn.
Du behöver göra två geggor, en på hummer och en på kaviar. Börja med dem så blir allt mycket enklare sedan. Receptet är för två hungriga personer. Jag förslår att du först gör majonäsen.

Majo till hummergeggan
2 äggulor
cirka 1,5 - 2 dl rapsolja
2 msk limesaft
2 msk citronsaft
1 msk Heinz Chilisås
Salt & vitpeppar
Om du glor på äggulorna så glor de tillbaka på dig.
Vispa upp äggulorna så att de blir lite skummiga. Slå sedan oljan i äggen under ständig omrörning. Börja droppvis och sedan i en smal stråle. Det är bra om både gulorna och oljan är ungefär rumstempererade, då går majon ihop lättare.
Här är äggulorna är ännu skummare än de var på den förra bilden.
Hur mycket olja som går åt beror på lite hur stora gulorna är men det bör går att vispa i 2 dl. Enligt uppgift ska en "normalstor" äggula (vad nu det är?) klara att binda 1,5 dl fett men det har jag aldrig lyckats med utan att såsen spricker. Du får känna dig fram lite. Är majon tjock? Då är den färdig. Smaksätt den med de övriga ingredienserna och smaka av med salt och vitpeppar.

Dags för äggkrämen. Tur att du gjort majon, det ska nämligen användas en klick av den i krämen.

Äggkräm
3 hårdkokta ägg
3 msk Keso
2 msk Ejderns
2 msk majo (som du just gjort)
Salt & vitpeppar
2 msk gräslök

Koka 3 ägg i 10 minuter.
Precis såhär, precis såhär ser ägg ut när de kyls i kallt vatten.
Kyl dem i kallt vatten. Skala, dela och pilla ut äggulorna. Behåll äggvitorna om du är hemskt hungrig (se nedan). Ta fram en finmaskig trådsil och tryck gulorna genom den ner i en skål. Gör samma sak med keson. Skär gräslöken MYCKET fint, tänk på att krämen ska gå att spritsa sedan. Blanda ihop allt till en ganska slät kräm.
Snart ska dessa små rackare tvingas genom silen vare sig de vill eller inte.
Här har det blivit en ganska (nåja) slät kräm.
Själva maten till mackan
6 skivor bacon (minst)
1 kokt hummer
4 tsk löjrom
2 skivor rågbröd
4 sallatsblad
Smör (att breda på brödet)

Stek baconet knaprigt. Låt rinna av på hushållspapper.
Jag trivs i bacons sällskap och den trivs med mig.
Dela hummern på längden. Ta ur stjärten och pilla bort den (otäcka) tarmen. Krossa klorna försiktigt och ta ur köttet. Det är bra om du får ur kloköttet så helt som möjligt. Det ska nämligen utgöra dekoration sedan.
Det här är en ren skrytbild så att du ska bli lite ledsen när du trasar sönder kloköttet. Beundra mig, gör det bara.
Skiva hummerstjärtarna och blanda med majon som du gjorde för 20 minuter sedan. Om du är hemskt hungrig och har sparat äggvitorna kan du finhacka dem och blanda ner dem också. Annars kan du strunta i det.
Lite dramatiskt skivad hummerstjärt.
Montera ihop mackan. Börja med att smöra brödet.
Jag hade franskt alpsmör på mackan. Så gott smör kan jag inte göra. Det är bara för att jag inte har några alper att mjölka.
Lägg baconskivorna på mackan och sallaten ovanpå. Om du är fiffig (jag är fiffig) så kan du skära längsgående snitt i sallaten och "skjuta" ihop den (se bild en bit ner).
Den skamlösa, skamlösa sallaten. Fy på den sallaten.
Två skamlösa sallatblad som tagit bensax på varandra. "Tagit" bensax? Säger man så?
På med en rejäl klick av hummergeggan och hummerklon ovanpå det. Fyll en sprits med äggröran och gör snygga klickar runt om hummergeggan. Sist skedar du på lite löjrom och så en dillkvist bara för att du kan. Jaaaa, du vet att du gillar det. Fram med kniv och gaffel och grisa i dig bara, gör det!
Just det. Pappa kan göra macka han. Say my name, bitch.
Jag tjatade ju om någon rosé där i börja också? Vad var det nu då? Jo, en nyhet som jag hittade på den lokala bolagshyllan.

Chateau Routas Rouvière Rosé 2013 (nr 91271) 117 kr
Doften är stor och mycket elegant med tydliga toner av blodgrape och röda bär. Smaken är helt torr med härlig frukt och lång, balanserad smak med inslag av grape, hallon och örter. Det här är ett mycket, mycket bra vin och, trots sitt pris, ett riktigt fynd. Bredvid Miraval, som jag prisat tidigare, är detta det bästa rosévin som släppts i Sverige på mycket länge. Då har jag ännu inte provat Whispering Angel från Château d'Esclans. Det ska jag göra snart. Om jag aldrig nämner det igen så var det inte vad jag hoppats på...

Lyssna på Rock Lobster med B52's, Bacon Feet med Ray Collins' Hot Club och Mayonaise med The Smashing Pumpkins.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar