tisdag 18 november 2014

Fira Libanons nationaldag!

Den 22 november firar Libanon sin nationaldag. Detta är en utmärkt ursäkt att både äta och dricka lite libanesiskt! Det libanesiska köket har slagit igenom i Sverige ordentligt under de senaste åren. I var och varannan svensk stad finns det nu en libanesisk krog och det är framförallt meze, som är ett sorts smörgåsbord, som vi lärt oss att älska. Ännu så länge har vi kanske inte lärt oss att laga alla de goda smårätter som vi gärna äter på libanesiska krogar, dags att ändra på det således. Själv hade jag heller inte lagat libanesiskt förut men tänkte att jag ju är en händig kille. Det var jag, visade det sig. Det blev sjukt gott och var inte särskilt komplicerat.

Libanons flagga!
Meze består alltså av en hel hoper smårätter och förekommer i olika varianter runt Medelhavet och i hela Mellanöstern. Ordet "meze" härstammar från persiskans "maze" som betyder smak. Gott om just smak är det också i de olika röror, sallader, vindolmar, fyllda paprikor, piroger och allt vad man kan tänkas servera på sitt libanesiska smörgåsbord. En del av recepten nedan är väldigt oexakta och kräver att man smakar sig fram. Gör det!

Först några röror, nämligen hummus och baba ghannouge.

Olmås-Hummus
1/2 burk kikärter
1 klyfta vitlök
2 msk tahini (sesampasta)
Olivolja
Färskpressad citronsaft
Spiskummin
Salt & svartpeppar

Skala vitlöken, Kör kikärter, vitlök och tahini med stavmixer. Späd med oljan till ganska lös konsistens och smaka av med citronsaft, spiskummin, salt och svartpeppar. Sluta när det är väldigt gott.

Baba Ghannouge (gott men svårstavat)
1 aubergine
1 vitlöksklyfta
2 tsk tahini (sesampasta)
Olivolja
Färskpressad citronsaft
Vinäger
Salt & svartpeppar

Skala vitlöken och dela auberginen i halvor. Baka dessa med köttsidan uppåt i 200 grader i 30-40 minuter. Köttet ska vara helt mjukt. Låt kallna och gröp ur köttet med en sked. Lägg i en lämplig bunke. I med vitlöken och tahini, kör till en smet med mixerstav. Smaka av med olja, citronsaft, vinäger, salt och peppar. Även här är det lämpligt att sluta när det blivit riktigt gott.

Man kan inte äta meze utan tabbouleh, det är förbjudet. Tabbouleh är en libanesisk sallad på persilja och bulgur som äts överallt och hela tiden. Det är vad som sagts mig i alla fall. Eftersom jag aldrig varit i Libanon så vet jag inte. Jag får föreställa mig det.

Uppe till vänster lurar en hummus, till höger syns tabbouleh och längst fram glor vi på en baba ghannouge.
Tabbouleh som jag föreställer mig att man äter hela tiden
Rejält med slätbladig persilja (typ en kraftig näve)
1 dl kokta kalla bulgurgryn
1/2 rödlök
1 stor tomat
5 cm slanggurka
Färskpressad citronsaft
Olivolja
Salt & svartpeppar

Finhacka persilja, lök, tomat och gurka. Blanda allt och smaka av med citronsaft, olja, salt och peppar.

Jaha, själva maten då? Jo, det blev dels lammspett och dels en sorts friterade ostrullar. Recept nedan.

Dels lammspett
2 lammfiléer (innerfilé alltså, den smala)
Salt & svartpeppar
En näve tunna grillspett
Pitabröd

De söta lammen har spetsats.
Bröd som väntar på röror och kött.
Rensa bort alla hinnor och eventuella senor från köttet och skär det i små bitar, 2-3 cm bli bra. Torka av köttet lite och trä upp det på spett. Fyra bitar per spett blir finfint. Salta och peppra. Halstra (stek utan fett) i grillpanna så att det bli fina ränder. Köttet ska helst inte stekas igenom. Servera med bröd (typ pitabröd), citronklyftor och rörorna ovan. Mums.

Här tystnar lammen.
Nu är de inte så uppkäftiga. Goda dock.
Dels en sorts friterade ostrullar
125 gram mozzarella
100 gram halloumi
Finhackad persilja (1 msk ungefär?)
Chilipulver
Svartpeppar
Filodeg
1 ägg, uppvispat
Neutral olja att fritera i

Förmodligen sitter det libanesiska mammor och gråter nu. Det är min absoluta övertygelse att man inte använder mozzarella och halloumi i ostrullarna i Libanon. Jag har dock försökt återskapa vad jag ätit på libanesiska krogar i Sverige så jag vet inte riktigt vad som är äkta. Ni får stå ut med det. Gott blev det i alla fall.
Riv ostarna grovt och blanda med chilipulver, persilja och svartpeppar. Ta INTE i salt. Halloumi är salt så det räcker. Nu är det dags att börja svära. Filodeg är den mest ondskefulla av alla degar. Den spricker. Hela tiden. Man får börja om ofta. Skär kvadrater, typ 25 x 25 cm, av filodegen. Ta 2-3 ark uppepå varandra, Annars blir det mos av alltihop. Lägg 2 msk av fyllningen på arket och rulla ihop. Fäst med uppvispat ägg på sista biten. Värm olja och fritera rullarna gyllenbruna. Låt rinna av på hushållspapper. Dubbelmums.

De motspänstiga rullarna straffas med kokande olja.
Nu är de nästan färdigstraffade. När de tuggas på är det helt klart.
Ja, det var det hela. En sorts mini-meze som passar perfekt på lördag kväll istället för tacos.

Mycket bättre än tacos.
Till libanesisk meze dricker man förstås libanesiskt vin. Château Ksara är en av de allra bästa vinproducenterna i Libanon. Druvorna växer på 1 000 meters höjd i Bekaa-dalen mitt i Libanon. Här är klimatet svalt vilket gör att man lyckas behålla fin frukt i vinerna.



Château Ksara Blanc de Blancs 2013 (nr 78085) 99 kr
Doften är stor och fruktig med inslag av persika, citronskal och bröd. Smaken är kraftig med mjuka syror och toner av mogen gul frukt. Vinet ska serveras väl kylt och det passar mycket bra till ganska kryddiga rätter. Som de ovan till exempel.






Château Ksara Reserve du Couvent 2012 (nr 78086) 99 kr
Doften är rik och fruktig med toner av fat, körsbär och torkad frukt. Smaken är medelfyllig med någon strävhet och lång eftersmak med inslag av choklad, röda bär och dadlar. Det bör serveras lätt kylt till smakrika rätter av lamm, kyckling och ost.



Lyssna på El Tanoura med Fares Karam, Albent Al Lebnaniyah med Marwan Khoury och Mitna Wa Fishna med Najah Salam. Kesak! Kesik! Keskun! Skål till er alla!

4 kommentarer:

  1. Nästa gång kan du laga bulgursallad till. Ingredienser:
    1 matsked smör (alltså en matsked som vi äter mat med)
    1,5 dl bulgur
    Halvan av en tomat
    1 het sivri biber (sök på vad är sivri biber så ser du vad jag menar. om din biber inte är het kan du istället addera chiliflakes och cayennepeppar)
    1 halv matsked tomatpure av god kvalite
    salt
    peppar
    2 dl vatten


    Ok börja med att smälta smöret, lägg i tomat och biber, låt dom bli sådär lite mjuka. tar ungefär 10 min. sen lägger du i bulgur och fräser några min medan du rör om. lägg i tomatpuren, fräs 2 min till. lägg sedan i vatten, salt och peppar. blanda en sista gång, lägg din platta på 3:an och stäng locket till kastrullen. När allt vatten är borta så drar du av kastrullen från plattan. Öppna nu inte locket utan låt riset vila ungefär 15 min, ät sedan och njut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Det låter väldigt gott och ska definitivt provas!

      Radera
  2. Ursäkta att jag skrivit sallad! Det ska såklart stå ris :)

    SvaraRadera