söndag 1 mars 2015

Firarsoppa med havskräftor och sånt. Soppan är dock helt fri från älg.

Nu börjar nedräkningen till både ettårsjubileum och det hundrade inlägget på Olmås Njutbar. Soppan här nedan är det nittiosjunde inlägget i ordningen och den 10 april firar jag ett år. Tänk så fort tiden går.

Igår var det lördag och jag hade länge planerat en bättre middag för att fira hustruns namnsdag. Egentligen var det där ren lögn eftersom jag inte hade en aning om att hennes namnsdag inföll igår, hon fick berätta det för mig, men jag tyckte att det lät bra. Nåväl, en av rätterna var en soppa på havskräftor som blev onaturligt god. Om du läser noggrant så kan du också göra onaturligt god soppa.

Soppan görs självklart på egen kräftfond. Naturen är så vist inrättad att skalet på en kräfta räcker precis till fond för en portion soppa. Fisk funkar på liknande vis (nej, fiskar har inte skal). Ett fiskskrov räcker precis till att koka fond som räcker till sås till fisken eller en soppa på densamma. Jag är helt säker på att proportionerna stämmer även för exempelvis älg men det vet jag inte säkert eftersom jag aldrig lagat till en hel. Receptet räcker till två. Soppreceptet alltså. En hel älg räcker till minst fyra. Observera att receptet nedan är helt älgfritt.

Soppa på havskräftor
2 havskräftor (kokta)
1 liten morot
1 klyfta vitlök
3 msk hackad gul lök
5 vitpepparkorn
1 msk tomatpuré
2 dl vitt torrt vin
2 dl vatten
1 dl grädde
3 droppar Tabasco (eller liknande chilisås)
2 tsk tryffelspad
Salt & vitpeppar
Smör (att steka i)

Klyv kräftorna och ta ur köttet. Knäck klorna och ta ur även det köttet. Skär köttet i mindre bitar och ställ undan så länge. Hacka sönder skalen i mindre bitar. Skala och grovhacka morot, lök och vitlök. Bryn smör i en kastrull och lägg ner kräftskalen och stek i någon minut under omrörning. Lägg i grönsakerna och stek en liten stund till. Klicka i tomatpuré och stek i ytterligare en minut. Slå på vin och vatten och lägg i pepparkornen. Koka upp och låt småputtra i 25-30 minuter. Sila av och skölj ur kastrullen. Slå tillbaka fonden i kastrullen och koka ner den till cirka 2 dl. Slå i grädde och koka upp. Stänk i lite chilisås (Tabasco eller liknande, själv tog jag Cholula Chipotle) och smaka av med salt och peppar.

Se till att göra grönsakerna trasiga.
De här kräftorna är inte längre vad de en gång var.
Nu får de i alla fall lite sällskap av grönsakerna.
Ömsom vin och ömsom vatten. Sedan ska det kokas en stund.
Här silas det för fullt. Nej, jag tröttnar aldrig på den röda sleven.
Det blev inte så mycket kvar egentligen.
Nu ska det bli ännu mindre.
Om du har tillgång till en burk sommartryffel så häll i två teskedar av spadet. Sommartryffel smakar inte särskilt mycket men vattnet som tryffeln ligger i är förskräckligt gott. Observera att du INTE ska ta tryffelolja istället. Tryffelolja är en styggelse och bör omedelbart förbjudas. Egentligen finns inte tryffelolja, det är bara hittepå. Tryffelns arom är nämligen inte löslig i fett så den lilla tryffelbit som ibland ligger i flaskan är bara en dekoration. Det är inte ens säkert att det är tryffel eftersom tryffel ruttnar om den ligger länge i olja. Det kan vara en bit plast. Tryffelolja görs på konstgjord tryffelarom och smakar därefter. Konstgjort alltså. Blä för tryffelolja.

En tryffel som inte är av plast. Istället är den gjord av tryffel.
Servera soppan med Grana Padano-toast.

Grana Padano-toast
Två skivor vitt surdegsbröd
1 dl finriven Grana Padano

Sätt på grillen i ugnen. Skär två mycket tunna skivor av ett gott vitt surdegsbröd. Riv osten fint. Rosta bröden på bägge sidor under grillen så att de hårdnar lite. Ta ut och lägg osten i en "sträng" mitt på bröden. Grilla tills osten smält. Låt kallna och skär bröden så att du får två långa remsor.

Rosta lite.
Riv osten.
Lägg ost på brödet.
Rosta mycket. De där tråkiga kanterna skär vi ju bort vet du.
När soppan ska serveras lägger du kräftköttet i botten på en djup tallrik. Slå soppan över, garnera med något kryddgrönt (jag finhackade det gröna på en vårlök) och servera med toasten.

Vårlök. Som purjo för dockskåpet.
Häpp! En garanterat älgfri soppa.
Som dryck till soppan anbefalles en god champagne. Vi drack Cuvée Alpha från Jacquart men det kan du inte göra eftersom den inte finns att köpa i Sverige. Du får ta något annat helt enkelt.

Titta vad jag har som inte du får smaka.


Jacquart Cuvée Alpha 2006, c:a 700 kr (finns inte att köpa i Sverige)
Doften är stor och djup med toner av rostat bröd, grädde och kryddor. Smaken är fyllig med kraftig mousse, kompakt frukt och unga, markerade syror. Det här vinet är fortfarande ganska ungt och kan behöva ligga en tid och mogna lite mer. Det är tur att jag har en hel näve flaskor kvar.





Lyssna på Crawfish med Elvis Presley, Soup med Blind Melon och Cheese Enough med Throwing Toasters.

2 kommentarer:

  1. Det där lät ju otroligt gott, kommer absolut tillagas ganska snart... återkommer och berättar vad jag/vi tyckte :) hoppas jag hittar en pinterest knapp...

    SvaraRadera
  2. Hoppas att det blir bra! Hör av dig och berätta hur det gick.

    SvaraRadera