fredag 4 juli 2014

Carnitas - gris i småbitar från Mexiko.

Carnitas betyder ungefär "smått kött". Rätten görs på fläskkarré och påminner en hel del om pulled pork men går fortare att göra. Fortare betyder, i det här fallet, att det "bara" tar tre timmar istället för mer än det dubbla. När jag påstår att det tar tre timmar så menar jag själva koktiden. Helst bör man förbereda köttet dagen innan. Det är alltså ändå inget man svänger ihop när man kommer hem från jobbet. Nu har jag ju inget jobb så för mig blir det lite enklare.
I receptet använder man Coca-Cola. Eftersom denna dryck uppfanns i Atlanta, Georgia, 1886 utgår jag från att det finns äldre recept i Mexico. Där har man gjort den här rätten betydligt längre än så nämligen. Det gick tydligen bra utan sagda dryck. Det här receptet kanske är lite mer tex-mex än äktmexikanskt inser jag nu när jag sitter och skriver. Det gör inget, gott blir det ändå.

Börja med att göra en kryddblandning som köttet ska marineras i.

Torr kryddblandning till carnitas
1 tsk vitlökpulver (INTE vitlökssalt. Vitlökssalt är en styggelse som skämmer alla kryddskåp)
2 tsk chilipulver
2 tsk torkad oregano
1/2 tsk salt
1/2 tsk cayennepeppar
12 varv på vitpepparkvarnen (jaaaa, jag har räknat)
12 varv på svartpepparkvarnen (se ovan)

Blanda de torra kryddorna ordentligt. Smula oreganon så att den går sönder lite.
Här skymtar kryddblandningen fram ur skuggan av min iPad.
Själva grisen
700 gram fläskkarré
Cirka 5 dl Coca-Cola (ska användas sedan, inte i marinaden alltså.)

Skär köttet i kuber om cirka 1 cm. Gnid in den torra kryddblandningen ordentligt i köttet. Gör en blöt marinad också.
Den kubade grisen. Den är helt kubad nu.
Blöt marinad till carnitas
Saften från 1/2 apelsin
Saften från 1/2 pressad lime
3 msk soja
3 finhackade vitlöksklyftor
Rejält hackad vitlök. Den är dynghackad och kan knappt stå själv.
Lägg köttet i en bunke eller i en vakuumpåse. Pressa citrus och finhacka vitlöken. Häll marinaden över köttet och blanda runt ordentligt. Förvara över natten i kylen. Rör om då och då.
Jag marinerar i vakuumpåse. Bara för att jag kan.
Ta fram köttet en stund innan det ska tillagas så att det inte är kylskåpskallt. Sila av marinaden MEN SLÄNG DEN INTE! Den ska med i grytan om en stund. Värm lite smör eller olja i en stekgryta. Lägg i köttet och stek det en stund. Här skulle jag vilja skriva "tills det fått fin färg" men eftersom köttet är marinerat måste grytan hålla samma temperatur som solen om det ska bli brynt. När köttet stekt en stund, slå på marinaden och Coca-Cola (OBS! INTE Light eller Zero, vi vill åt både smak och socker) så att det täcker köttet. Låt småputtra i två-tre timmar. Rör då och då och häll på mer Cola om det ser ut att bli torrt.
Här har det puttrats i en och en halv timme ungefär.
När köttet är som en kladdig och trådig gegga är det klart. Smaka av med salt och peppar.
Här är min carnitas lagom trådig och geggig. Det tog knappt tre timmar.
Servera i mjuka tacos med lite sköna tillbehör som salsa verde, riven cheddar, skivad jalapeño, gräddfil och strimlad sallat eller vad du gillar. Jag vill ha inlagd rödlök och guacamole. Recept finns sedan tidigare här i Olmås Njutbar men jag repeterar dem för den late.
Tillbehör till den geggiga grisen.
Picklad rödlök
1 rödlök
Saften av en halv lime
1/4 dl äppelcidervinäger
1 nypa torkad oregano
Lite salt

Skala, halvera och skiva rödlöken så tunt som du kan. Blanda med de övriga ingredienserna och låt stå i kylen i minst en timme.


Guacolmåse (det vitsiga namnet på mitt recept på guacamole)
2 avocado (avocadi?)
1/2 finhackad schalottenlök
1 finhackad vitlöksklyfta
1 liten tomat, skuren i små bitar
2 msk finhackad jalapeño (inlagd, sådan där som finns i tacoshyllan på Konsum)
2 msk creme fraiche eller gräddfil
Saften av 1/2 lime (som mest)
En skvätt Tabasco eller liknande chilisås (inte chilisås som är som ketchup)
Salt & svartpeppar

Halvera avocadon och tar ur kärnan. Gröp ur fruktköttet med en sked och lägg i en bunke. Mosa den lite med en gaffel eller slev. Lägg i tomat, lök, vitlök, jalapeño och creme fraiche och blanda ordentligt. Smaka av med limesaft (se upp så att det inte blir surt), salt, peppar och Tabasco (jag använder habanerovarianten). Låt stå i kylen i minst en halvtimme.

Vik ihop och hugg in. Den vill ätas, det ser du ju.
Fulöl är det som gäller. Pabst Blue Ribbon duger både åt "folk" som bor i trailer parks och hipsters på Söder, då duger det åt mig.


Pabst Blue Ribbon Export (nr 1574) 12,90 kr
Doften är ren och fräsch med toner av majs och vitt bröd. Smaken är mycket lätt och nästan helt utan beska. Inslag av citrus och majs. Det här är verkligen ingen märkvärdig öl men jag gillar den ändå. Den smakar inte så mycket men å andra sidan passar den förträffligt just till lite hetare mat av just det skälet. Den ska serveras riktigt kall. En törstsläckare, helt enkelt.

Lyssna på Taco Placero med Paquita La Del Barrio, Pabst Blue Ribbon med The Untamed Youth och Guacamole med The Texas Tornados. Gör det. Man blir väldigt glad av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar