tisdag 29 juli 2014

En sorts Pho. Vietnam ligger i Sjöstaden.

Ni som följer mig vet att jag är svag för asiatisk mat. Också. På senare tid har det blivit mycket vietnamesiskt och så blir det även idag. Det ska lagas en sorts Pho. Pho är en vietnamesisk nudelsoppa med grönsaker och kött. Soppan, eller grytan, lär ska vara ett relativt nytt påfund. Den sägs ha kommit till som en vietnamesisk variant av den franska gryträtten pot-au-feu. De franska kolonialisterna har ju influerat det vietnamesiska köket rätt mycket i övrigt så det är ju inte helt omöjligt. Exempelvis äts baguetter i parti och minut i form av den vietnamesiska mackan Banh Mi. Både Pho och Banh Mi äts ofta på stående fot och säljs i gatukök ungefär som vår varmkorv. I övrigt inga likheter. Jag har aldrig varit i Vietnam så jag får läsa mig till hur det går till där och hitta på själv. Pho har jag dock inte hittat phå. Jag är en seriöst fyndig människa. Nåväl. Receptet nedan har jag dock hittat på alldeles själv. Jag är inte helt övertygad att det smakar som på gatan i Hanoi men det är gott ändå. Detta är en variant med en sorts köttbullar på fläsk och räkor.
Detta är en en ren bonusbild på riven ingefära.
Bullarna
70 gram skalade räkor
200 gram fläskfärs
1 klyfta vitlök
1 schalottenlök
1 msk fisksås
1 msk ljus soja
12 blad grönmynta
2 msk riven ingefära
1 msk limesaft
Blanda, blanda. Än är färsen inte riktigt blandad.
Grovhacka räkorna, finhacka vitlök, lök och myntablad. Riv ingefäran och se till att få med allt spad som bildas. Blanda till en smidig färs med de övriga ingredienserna. Låt vila i kylen i 30 minuter.
20 stycken. Varken fler eller färre. Ögonmått eller våg kan kvitta lika.
Rulla 20 "köttbullar" av färsen och låt dessa vila i kylen i ytterligare 30 minuter. Stek dem gyllenbruna. De behöver inte steka igenom eftersom de ska koka i buljongen sedan.
Nu är bullarna gyllenbruna. Ganska i alla fall.

Själva soppan
1 chili
1 morot (eller jättemånga väldigt små)
2 stjälkar salladslök
150 gram böngroddar
250 gram äggnudlar
4 dl grönsaksbuljong
8 dl kycklingbuljong
4 msk fisksås
4 msk ljus soja
Saften av 1 lime
Den här chilin, den är skivad den.
Skiva chilin och löken tunt. Strimla moroten.
Min bror och hans fru odlar egna pyttesmå morötter. Jag fick några och de smakar mums.
Pressa lime. Koka upp buljongerna, lägg i chili och morot. Smaka av med fisksås och soja.
Här kokar liksom själva soppan. Det står inte phå förrän det blir middag. Men så roligt skrivet.
Koka köttbullarna i 4-5 minuter. Ta upp dem och lägg i nudlarna. Småputtra tills nudlarna är nästan färdiga. Lägg tillbaka köttbullarna och lägg i lök och groddar. Koka upp och smaka av med limesaft. Servera med färsk koriander och chilisås som tillbehör.
Det ska på jättemycket mer buljong men det såg så kladdigt ut på bild. Du får tänka dig det.
Till detta funkar det bäst med en ljus lageröl av enklare typ eller en torr riesling med markerad syra.

Asahi Super Dry (nr 1556) 16:20 kr
Doften är ren och lite maltig med toner av råfrukt (majs), halm och citrus. Smaken är lätt, torr och med en liten beska. Detta är inget märkvärdigt öl men det är japanskt och passar till dito mat. Serveras rejält kall. Tyvärr finns inte utmärkta Kirin Ichiban (nr 1552) 16:90 kr i det ordinarie sortimentet utan måste beställas. Gör det om du har möjlighet att vänta i några dagar

Schloss Vollrads Riesling Trocken 2011 (nr 5846) 125 kr
Doften är stor och fruktig med tydliga inslag av vita persikor och mineral. Smaken är helt torr och mycket frisk med fin balans, bra frukt och lång eftersmak. Vinet avslutas med en liten snygg bitterhet om påminner om grapefrukt. Även om vinet är från 2011 har det lång tid kvar innan det är helt utvecklat. Jag vill ha ett par lådor och ta en flaska då och då under de närmaste fyra-fem åren.

Lyssna på Noodlebrain med The Queers, Soup Is Good Food med Dead Kennedys och Oriental Beat med Hanoi Rocks.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar