måndag 8 september 2014

Biff och blomkål på thailändska.

Jag vet inte vad vare sig biff eller blomkål heter på thailändska men gott blev det och väldigt hett. Chilihett alltså. En thailändsk curry har mycket lite gemensamt med indisk dito. Båda varianterna (med hundratals undervarianter vardera) smaksätts visserligen med färdiga kryddblandningar men smakerna är helt olika varandra. Thai-curry görs på en sorts våt kryddpasta, färdig eller hemmagjord, som kan vara grön, röd eller gul och som varierar enormt mycket i chilistyrka. Den indiska curryn är istället oftast gjord på en torr kryddblandning.

Den färdiga currypastan. Het och mumsig.
Just till denna middag ville jag prova en färdigköpt grön currypasta som jag köpt på Asian Market på Olof Palmes Gata 12. Denna butik kan verkligen rekommenderas för den som vill köpa asiatiska livsmedel av olika slag. Man kan hitta lite allt möjligt här, både konserver och färskt. Det är, för övrigt, också en bra butik om man gillar att trängas... Hursomhelst, grön curry var det ja. Av märket Lobo närmare bestämt. Lobo gör ett gäng olika currypastor (nej, det är ingen religiös titel) och den gröna är den hetaste. Den görs främst av just grön chili men innehåller också vitlök, galangal, citrongräs och lite annat smått och gott. Jag gillar stark chili men den måste vara såpass balanserad att man också känner de andra smakerna. Annars blir det liksom bara svettigt och det är ju inte så kul. Eftersom jag bara vet vad jag gillar har jag ingen som helst respekt för vad som "egentligen" ska ingå i en "äkta" grön curryrätt. Jag blandar lite hursomhelst. Alla får göra som de vill. I det här fallet blev det i huvudsak blomkål och oxfilé. Det funkade finfint det.

Blomkålen den späda och söta. Jag gillar blomkål jag.
Olmåscurry på biff och blomkål
300 gram oxfilé
1 litet blomkålshuvud
6 stjälkar salladslök
1 burk kokosmjölk eller kokosgrädde (coconut cream) som är ännu krämigare
1 rejäl näve färska böngroddar
1 påse grön currypasta
1/2 köttbuljongtärning
Några stänk worcestershiresås
3-4 tsk fisksås
Salt & vitpeppar
Cashewnötter (så mycket som du vill ha)

Här var det strimlad ko.
Grovhacka nötterna och rosta dem i torr panna.

Rostade nötter. De har rostats i stekpanna, inte i en vecka på playan på Mallis.
Rensa kålen och bryt ner i små buketter. Strimla köttet och skär löken i småbitar. Den vita delen av löken ska stekas och den gröna ska bara värmas på slutet.

Förfärligt stilig salladslök, också den från Asian Market.
Förväll kålbuketterna i saltat vatten i två-tre minuter. Spola av med kallt vatten.
  
Små buketter var det ju. Mycket små.
Bryn köttet i lite olja och ta upp det. Sänk värmen och fräs de vita lökbitarna helt kort. Slå på kokosmjölken och rör ner currypastan.
  
Här är en lite småspontan bild på kokosgrädden som inhandlats på Asian Market.
Smula ner buljongtärningen och låt koka upp. Smaka av med salt, peppar, worcestershiresås och fisksås. Sjud i ett par minuter och häll sedan tillbaka köttet. Lägg i blomkålen och låt den bli varm. Stäng av värmen och rör ner groddar och den gröna delen av löken.

Snyggt? Nja... Gott? Jätte!
Servera med kokt jasminris och rostade cashewnötter.

Så där då. Snyggt blev det som sagt inte men mumsigt. Hett också. Hu ja.
Normalt brukar jag ju rekommendera viner på riesling till het mat men det gick bra med en fruktig marsanne också. 

La Forge Estate Marsanne 2012 (nr 79898) 93 kr (beställningssortimentet)
Doften är mycket stor, aromatisk och fruktig med tydliga inslag av persika, mango och citrus. Smaken är torr men med en liten fruktsötma, koncentrerad frukt och toner av nötter, honung och tropisk frukt. Vinet kommer från utmärkta Domaines Paul Mas som också producerar fyndvinerna under varumärket Claude Val som jag skrivit om tidigare. Vinet håller på att byta årgång nu så om du beställer så får du 2013 som sannolikt har lite högre syra än flaskan på bilden. Syra är bra i marsanne som annars kan bli lite slapp i strukturen. Själv är jag också lite slapp i strukturen men å andra sidan är jag bra mycket äldre än det här vinet. Jag är ursäktad således.


Lyssna på Green Penguin Curry med Bobblehead & the Flakey Mojo, Green Chili med Modern Country Five och Cauliflower med The Rattles.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar