onsdag 7 maj 2014

Gamla kläder till middag?

Kärt barn har många namn och nästan alla kulturer har en rätt baserad på rester som man steker och serverar ihopblandat. I Sverige säger vi pytt i panna, i Spanien ropa vieja, "gamla kläder", i USA kallar man det för hash, exempelvis "corned beef hash" om man gör den på corned beef alltså, och i Danmark talar man om ruskomsnusk. Även Asien har sina varianter. Fried rice, nasi goreng, bibimbap och chow mein är bara några av varianterna även om just chow mein inte lär ska vara en kinesisk rätt. Istället ska chow mein ha uppfunnits av kinesiska immigranter i San Francisco någon gång i slutet av 1800-talet. De västerländska varianterna är oftast baserade på stekt potatis medan de österländska görs på ris eller nudlar. Hursomhelst, slut på lektionen. Igår blev det alltså pytt i panna i Casa Olmås. Det var lite dit jag försökte komma även om jag som vanligt vecklade in mig i resonemang och gick vilse i tanken.

Jag är inte säker på varför men den senaste tiden har det blivit många svenska klassiker på det Olmåsska matbordet. Ikväll till exempel, blir det kokt torsk med äggsås. Världens godaste torsk med äggsås i och för sig men ändå. Nåväl, mer om det imorgon.

Pytt i panna alltså. Jag valde att göra den på kokt potatis eftersom det fanns hemma. Annars brukar jag råsteka potatisen men inte igår. Vi hade lite falukorv kvar, ett paket bacon i kylen och också tagit undan lite kokt högrev från kalopsen häromdagen. Så fick det bli.
Köttrester, falukorv, bacon, lök och ägg. Nu fattas bara lite potatis.
Nu fattas inte potatisen längre.
Pytt i panna med lite Olmås-magi.
300 gram kokt, skalad och tärnad potatis av fast typ
1 paket bacon, strimlat
200 gram tärnad falukorv
200 gram köttrester, tärnade
1 silverlök, finhackad
Smör att steka potatisen i
Salt & vitpeppar
Worcestershiresås
Sherryvinäger

Eftersom jag valde att göra pytten på kokt potatis blir själva tillagningen annorlunda än om jag råstekt den. Börja alltså med att lägga baconhacket i torr varm panna. Fräs tills det är krispigt och sänk värmen lite. Lägg i korven och bryn den i baconfettet, baconet kan ligga kvar under tiden. i med köttresterna och löken och stek vidare tills löken är genomskinlig. Ta upp alltihop och lägg i en bunke så länge. Höj värmen igen och lägg smör i pannan. Bryn potatisen ordentligt. När potatisen är färdig, häll tillbaka kött och lök och salta och peppra. Avsluta med att slå i några stänk worcestershiresås och sherryvinäger (det är detta som utgör själva Olmås-magin) och blanda allt ordentligt. Låt allt bli varmt och servera med stekt ägg och inlagda rödbetor. Visserligen blir nästan allt (inte pannkaka eller glass) godare med lite worcestershiresås och sherryvinäger men detta gäller inte minst pytt i panna. Hu så gott det blir. Jag lovar. Världsapromiss alltså.
Här steks det minsann pytt.
Här steks det minsann ägg.
Här har pytten och ägget förenats och ligger och längtar efter rödbetor.
Jag hade en gång en chef, på Systembolaget där jag jobbade i min ungdom, som hävdade att det godaste att dricka till pytt i panna var gin. Nu ska jag ärligt säga att jag aldrig provat just denna kombination men jag vill ändå med emfas hävda med gin inte är en måltidsdryck. Jag kommer, för övrigt, heller aldrig att prova nyss nämnda mat- och dryckesexperiment. Det var nog tur att Bert, som han hette, var chef på butiken och sällan eller aldrig stod i kassan (det här utspelade sig vid den tid då bolagspersonalen stod bakom en disk och utminuterade dryck) och rekommenderade vad kunderna skulle dricka till maten. Nåväl, dryck ja. Vi drack pinot noir till pytten vilket visade sig vara en förträfflig kombination. Vinets bäraromer satt som en smäck (eller sportmössa, analogin är helt valfri) till de rökta tonerna av bacon och umamin från worcestershiresås och sherryvinäger. Lite fjantigt? Tja, kanske men det passade faktiskt väldigt bra. Jag är dessutom så trött på min förkylning att jag kände att jag behövde ett glas vin istället för folkbira och annat tråkblött som inmundigats till den senaste veckans middagar. Det fick bli en lätt kyld pinot från Yarra Valley i Australien.

Innocent Bystander Pinot Noir (nr 95134) 139 kr
Doften är stor och nyanserad med tydliga inslag av slånbär, körsbär och viol. Smaken är medelfyllig och sammetslen med fin frukt, bäriga toner och lång eftersmak. Vinet vinner inte på lagring men är bisarrt gott att dricka nu. Löp och köp. Det ska jag göra (så fort jag orkar resa mig ur sjuksoffan). Vinet passar bra till ganska smakrika rätter av kött och fågel. Kyl det lite innan det ska serveras. Lagom temperatur är 16-18 grader.
Snygg etikett också. Lite skum sådär.
Lyssna på Popp opp i topp och Tiotusen röda rosor med Thore Skogman, Du är den ende med Lill Lindfors, Minns du den sången? med Anita Lindblom och Lyckliga gatan med Anna-Lena Löfgren. Svenskt ska det vara till pytten. Ja, musiken alltså. Liksom "soundtracket" som vi (inte) brukar säga på svenska.

1 kommentar:

  1. Det har skrivits mycket om att man inte ska använda fettet från när man stekt bacon eftersom det är cancerogent.

    SvaraRadera