fredag 25 april 2014

Idag är det sommar. Det har jag bestämt.

Det är visserligen bara 14 grader varmt men soligt och fint och något sånär vindstilla. Därför har jag bestämt att det är sommar i Sjöstaden idag. Det blir kycklingsallad till middag. Kycklingsallad och rosévin. Då, mina vänner, då är det sommar, vare sig man vill eller inte. Man vill det. Nästan jämt faktiskt. När det är sommar är det helt OK att vara lat. Därför behöver man inte grilla kycklingen själv. Köp färdiggrillad istället. Det går finfint. Det alltför salta piffiallkryddatäckta skinnet kan man ta bort. Det är ju ändå lite otäckt.

Det är också dags att slå ett slag för världens mest missuppfattade och hånade grönsak, isbergssallaten. Isbergssallat är inte alls tråkig och måste ersättas med en massa konstiga och bittra blad. Den är söt, krispig och toppen i sallader, lättkokt med smör på som tillbehör till kött eller fisk och en massa annat. Isbergssallat är jättegod. Basta. Jag brukar servera en rejäl klyfta isberg med ranch dressing på som tillbehör till en grillad biff. Det är löjligt gott. Bara så att ni vet. En annan gång ska jag skriva ett helt inlägg till isbergssallatens lov. Inte idag dock. Nu blir det kyckling istället. Kanske får man en bit ost efter salladen också, vem vet? Jag har en Brillat Savarin som börjar mogna och en onödigt god bit färsk Pecorino som jag hör ropa på mig från köket. -"Ät upp mig! Ät upp mig!" ropar de. Ja, ja, jag får väl kanske göra som de ber om då.

Observera att alla mängder i nedanstående recept är högst ungefärliga. En sallad gör man ju lite på känn på vad man tycker är gott. Se receptet som en inspiration snarare än en kemisk formel.

Kycklingsallad nu när det är sommar (2 pers som är väldigt hungriga)
1/2 grillad kyckling
1/2 huvud isbergssallat (ett litet huvud)
1 knippe rädisor
1 knippe grön sparris
2 tomater
4 stavar (heter det så?) salladslök/vårlök
Lite finskuren gräslök

Dressing till kycklingsallad
1,5 dl gräddfil
5 msk majonäs
0,5 dl sweet chili sauce
Några droppar sherryvinäger
1 tsk Tabasco Habanero Sauce
Salt & vitpeppar
0,5 dl finskuren gräslök

Börja med att göra dressingen. Blanda alla ingredienser och smaka av med salt och peppar. Vad gäller Tabasco så kan du ta vilken "hot sauce" du vill, smaka noga om du är känslig mot chili. När såsen är färdig ska den vara lite söt, lite fet och lite syrlig. Precis som jag själv alltså.

Bryt av den nedersta delen på sparrisen. Den går av precis där den slutar att vara hård och trådig. Koka upp saltat vatten och lägg i sparrisen. Låt den sjuda i ett par minuter. Ta upp och spola i kallt vatten. Förvara i isvatten tills du ska blanda den i salladen. Rensa kycklingen och ta bort skinn och ben. Dela den i lagom stora bitar.

Kladdigt javisst men nu är kycklingen rensad.
Skär sallaten i stora bitar. Skölj och skär rädisorna i skivor. Dela tomaterna, skär bort den tråkiga biten där stjälken suttit och ta ur kärnorna med en sked. Skär tomaterna i "remsor". Skär löken i skivor lite på snedden. Ta upp sparrisen och torka den. Skär i mindre bitar och blanda alla grönsaker och kycklingkött. Ringla över lite dressing och servera med ett gott bröd.
Så blev den. Kladdig och god.
Det dricks ju rosé till det här och jag valde två sorter som för mig var nya nämligen:

M de Minuty Rosé 2013 (nr 2590) 105 kr
Doften är stor och bärig med toner av smultron och citrus. Smaken är torr men med antydan till fruktsötma och inslag av röda bär, blodgrape och någon mineral. Det här är ett vin som passar bäst som aperitif och till snacks. Vinet vinner inte på lagring och har en liten fruktsötma, även om restsockerhalten är mindre än 3 gram per liter, som gör att det funkar bäst till salta och heta smaker, gärna med asiatisk touch. Det är ett bra vin men lite dyrt, det borde kosta 89 kr.

Cuvée Madame Château des Demoiselles (nr 2203) 99 kr
Doften är stor, fruktig och örtig med härlig frukt. Smaken är helt torr med koncentrerad frukt och inslag av röda bär, rabarber och mineral. Vinet är ganska kraftigt och gör sig därför bäst till mat. Det passar till kycklingsallad (det gör det verkligen!), ostar, till stekt fisk och smakrika rätter av skaldjur. Det här är ett riktigt fynd! Producenten överlevererar verkligen på kvalitet jämfört med priset. Det kommer att drickas mången sådan här flaska i Casa Olmås i sommar. Köp bums!
Vinerna, min knivparad och lite snygga grönsaker.
Det blev ost efteråt, nämligen de två jag nämnde ovan. Cuvée Madame passade ypperligt till Brillaten och riktigt bra till Pecorinon. Bra ostvin således. Lämpliga musikval till kyckling och rosé, till osten också, är Sommartid med Magnus Uggla, Summer in the City med Lovin' Spoonful och Don't Fear the Reaper med Blue Öyster Cult. Sådär ja, då var sommaren officiellt invigd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar