fredag 11 april 2014

Onödigt gott i glaset!

Det är nästan omöjligt att överskatta en god riesling. Man behöver nästan inga andra druvor, i alla fall inte om man vill dricka tyskt. Det vill jag. Ofta. I förrgår till exempel. Då ville jag dricka riesling och det fick jag lov av min fina hustru att göra. Hon är snäll hon, hustrun. Å andra sidan tycker hon nästan bara om riesling så hon är ganska lättövertalad. När det gäller riesling alltså. Just denna afton föll valet på ett vin från Schloss Vollrads, en grym producent i Rheingau. Vinet ligger i beställningssortimentet men är väl värt att vänta på i några dagar. Löp och köp, som norrmännen säger.

Schloss Vollrads Riesling Trocken 2011 (nr 5846) 125 kr
Doften är stor och fruktig med tydliga inslag av vita persikor och mineral. Smaken är helt torr och mycket frisk med fin balans, bra frukt och lång eftersmak. Vinet avslutas med en liten snygg bitterhet om påminner om grapefrukt. Även om vinet är från 2011 har det lång tid kvar innan det är helt utvecklat. Jag vill ha ett par lådor och ta en flaska då och då under de närmaste fyra-fem åren.
Drick vinet bara för att det är gott eller servera det till halstrad torskrygg med hummersås, kycklinggryta med kokosmjölk, citrus och chili eller till bruna bönor och stekt fläsk. Jaaaa, du hörde vad jag sade. Eller skrev kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar