fredag 11 april 2014

Smör - den nya surdegen.

Jag erkänner. Jag är världens äldste hipster. Visserligen har jag inte toppluva inomhus men ändå. Jag har skägg och jag kärnar mitt eget smör. Så. Då var det sagt. Hemkärnat smör är den nya surdegen. Snart kommer det att kärnas smör lite överallt i de svenska hemmaköken, tro mig. Redan vispas det grädde för glatta livet på hela Söder. Själv bor jag i Hammarby Sjöstad, eller globalknivsöder som jag kallar det, och även här börjar Coops mejeriavdelning visa tydliga spår av att det säljs mer grädde än tidigare.

För inte så länge sedan släpptes en fantastisk kokbok, Smör - Kärna, Bryna, Baka av Johan Hedberg. Även om titeln för tankarna, åtminstone mina, till Ulf Lundquists hårige seriefigur Razors ständiga replik: -"Bryna nuppa fjässa sponken" är det en fantastiskt inspirerande bok. Heder åt en man som lyckats hitta en helt egen grej bland den digra mängd kokböcker som publiceras i vårt avlånga land varje år. Då vi bor i världens kokbokstätaste nation, det publiceras knappt en kokbok om dagen i Sverige, är detta ingen lätt sak.

Här ska det bli smör!
Hursomhelst, när jag var barn tillbringade jag ofta sommar- och vinterlov hos min mormor i den lilla byn Färnäs, strax utanför Mora, i Dalarna. Mormor hade varit kocka i armén och den damen kunde laga mat hon. Ja, käre värld vad hon kunde laga mat, min mormor. Bland alla de magiska saker som hennes vana matlagarhänder producerade märktes inte minst hennes hemkärnade smör. Det var så sinnessjukt gott att jag gärna åt det med sked direkt ur den bruna träbytta som det förvarades i. Det var med detta i minnet som jag öppnade Hedbergs bok och bläddrade mig fram till sidorna med smörrecept. Samtidigt som jag torkade dreglet från hakan gjorde jag en mental anteckning om att köpa grädde och filmjölk redan samma dag.



Smör på gång!
Det finns flera recept på smör i Hedbergs bok men min favorit är det syrade smöret. Man tar helt enkelt en halvliter grädde (40%) och blandar i ett par matskedar filmjölk (nej, inte lättfil) och rör ihop det. Sedan får det stå framme i rumstemperatur under lock i ett dygn. Efter det kyler man blandningen i några timmar och sedan är det bara att vispa. Elvisp anbefalles. Först blir det vispad grädde men efter ytterligare en stund spricker det hela och delar sig i smörklumpar och kärnmjölk. Då ska smöret masseras. Häll av kärnmjölken men kasta inte bort den. Mer om varför senare. Massera smöret med en träslev eller liknande för att få ur så mycket kärnmjölk som möjligt. Därefter ska smöret tvättas. Spola riktigt kallt vatten över smöret och fortsätt att massera det. Byt vatten då och då och fortsätt tills vattnet är mer eller mindre klart. Då är det bara att salta smöret efter tycke och smak.Sedan är det färdigt att njutas. Gott blir det. Inte som mormors men gott ändå.

Kärnmjölken då undrar du nu, hur blir det med den? Jo, den gör man amerikanska pancakes av. Fasligt gott som brunch (bakisfrukost) på söndagen. Bra recept på det nedan. Mitt recept. Mums.

Buttermilk Pancakes
2,5 dl kärnmjölk
2,5 dl vetemjöl special
2 tsk bakpulver
1 msk strösocker
1 tsk salt
1 ägg (eller 2 om man vill lyxa till det)
2 msk neutral matolja

Här var det kärnmjölk!
Blanda de torra ingredienserna med en ballongvisp (lättare att blanda med) i en bunke. Knäck i ägg och häll i kärnmjölken och olja. Vispa ihop lite slarvigt, smeten ska inte vara helt slät. Stek i panna med lite olja på medelvärme (de bränns vid ganska lätt). Pannkakorna ska vara större än plättar men inte som svenska pannkakor. Vänd när det bildats små hål på ovansidan, de blir så när de stekts en stund. Stek färdigt och servera med krispigt bacon och lönnsirap. Om man vill göra pannkakorna ännu godare kan man tillsätta blåbär i smeten innan man steker dem. Då får man Blueberry Pancakes. Logiskt, eller hur? Gott blir det hursomhelst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar